مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20379 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

خانواده بنده داراي مشكلات عديدهاي از نظر صله رحم، اقتصادي و مالي ميباشند كه ناشي از بي توجهي به اقوام و خويشاوندان و داشتن چكها و بدهكاريهاي زياد است. لطفاً در اين مورد مرا راهنمايي كنيد.

بسياري از خانوادهها دچار چنين مشكلاتي كه مطرح كردهايد، ميباشند و اكثر آنها ريشه در مسائل فرهنگي و اقتصادي دارد. بي توجهي يا كم توجهي به مسائل و احكام و اخلاق اسلامي، زندگي را بر انسان سخت و دشوار ميگرداند. قرآن ميفرمايد: و من أعرض عن ذكري فان له معيشة ضنكاً و نحشره يوم القيامة أعمي؛(1) هر كس از ياد خدا و از توجه به معنويت روبگرداند، زندگاني براي او دردسر و همراه با مشكلات خواهد شد و روز قيامت به صورت نابينا وارد محشر خواهد گرديد.

چه بسيار افرادي كه از نظر مادي و اقتصادي، زندگاني بسيار مرفّه و خوبي دارند، اما به خاطر بي توجهي به معنويت هميشه احساس كمبود ميكنند و هيچ آرامشي بر زندگي آنها حاكم نيست.

هميشه ميدوند اما به جايي نميرسند، چون ذكر خدا در قلبشان مرده است و به نماز و دعا و راز و نياز توجهي ندارند. آنان نسبت به دين بي تفاوت اند و ارزشهاي ديني و معنوي را زير پا ميگذارند. اگر به آنها خدشهاي وارد شود، ناراحت نميشوند و از خود بازتابي نشان نميدهند. تمامي وجودشان را غفلت و دوري از خدا پر كرده است. از نعمتهاي الهي استفاده ميكنند، اما شكرش را به جا نميآورند. در مقابل، بعضي از مؤمنان با اين كه از زندگي ساده و بي آلايشي برخوردارند، اما قناعت و زهد و تقوا و ذكر خدا و توجه به نماز و مسجد و قرآن، آنان را آن چنان تحت تاثير قرار داده است كه هيچگاه خود را مبتلا به زرق و برق دنيا نميكنند. كار و تلاش ميكنند، اما عمر و مال خود را صرف امور بيهوده نميكنندو خود را دچار قسطههاي ماهانه و بدهكاريهاي فراوان نميكنند. البته مشكلات اقتصادي در تمامي كشورها و در كشور ما هست و گراني اجناس و لوازم زندگي بر همگان واضح است. بسياري از مشكلات ناشي از اين مسئله است. نقش جوانان و نوجوانان در كمك به پدر و مادر در اين مسئله بسيار مفيد و لازم است. بايد توقعات خود را كم كنيم و به لباس ساده و خوراك ساده قانع باشيم و از ولخرجي پرهيز كنيم. خرجهاي اضافي براي پدر و مادر نتراشيم و در فصل هايي كه درس تعطيل ميشود، به كاري درآمدزا مشغول شويم، تا مقداري از بار مشكلات اقتصادي كه بر والدين مخصوصاً بر پدر سنگيني ميكند، كاسته شود.

پينوشتها:

1 - طه (20) آيه 124.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.